AHA

product

Floating wood

Location

Toyama

Year

2022

Program

furniture

Design

Aki Hamada Architects(Aki Hamada, Yanning Hou)

3D Print

Boolean(Toki Hamasaki)

Wood furniture

Yutaro Matsumoto

Photo

Yuuki Tanaka

実際の樹木を3Dスキャンし、それをデジタルデータ上で加工・編集し、3Dプリンターによってテーブルの脚を出力した。脚上部を正円の形にモーフィングすることで脚を自由に回転させ、樹木の不定形な形が異なる角度で立つことによって、自然の木立のような佇まいを生む。
脚に用いている酢酸セルロースという素材は、木材繊維や綿花等、自然由来の資源を用いた素材である。⾼い⽣分解性を持ち、使い終わった後は⼟に埋めたり、海中に沈めることで、⽔と⼆酸化炭素に分解される。可塑剤には、食品添加剤や宇宙食にも使用される自然、人体への影響のない素材を使用している。
その有機的で透明な脚の上にのる矩形の天板には、虫に食われた楢材を用いている。この材の多くは製品に使われずにチップにされるが、虫が生み出す自然なドットの紋様が、それぞれの天板ごとに異なる表情を生み出す。

We 3D-scanned a real tree, and edited and produced table legs using a 3D printer. The upper part of each table leg was morphed into a perfect circle for it to rotate freely, and by letting the tree trunk with irregular shape to stand at different angles, we created ‘a grove of trees’.
The material used for the legs, cellulose acetate, is made from wood fiber, cotton, and other natural resources. It is highly biodegradable and converts into water and bicarbonate once buried in soil or submerged into sea water after use. We used the plasticizer that is also made from a natural, non-hazardous material, which is also used for food additives and space food.
Sitting on top of the organic transparent legs is the rectangular table top made out of oak wood with holes eaten by insects. Although most of this kind of wood material is chipped without being made into products, those natural dot patterns created by insects give each tabletop a unique appearance.

自然界の形状をデジタルデータとしてサンプリングし、オートクチュールな形状をより汎用的に3Dプリンターによって生産する。また、自然界の虫が関与するバイオファブリケーションによって紋様をつくり、一つとして同じ紋様がない矩形の天板が透明な木の上に浮遊する。それは現代における「新しい民藝」のありようと言えるのではないかと考えている。現代のテクノロジーによって自然の不定型を再現し、かつ生物が製作プロセスに関与することによって、画一的ではない質をもつプロダクトを比較的安価に量産することが可能になる。そこには自然と共生し美しく生活することへの祈りが込められ、室内に静かな佇まいを生み出すだろう。

Natural shapes are sampled as digital data, customized, and those haute couture shapes are manufactured with 3d printers for more generic use. Additionally, using insect related bio-fabrication for pattern-making creates one of a kind appearance for each rectangular tabletop that floats on top of transparent wood trunks. I believe that this can be regarded as the “new folk art” in the modern age. By applying modern technology to simulate natural irregularities and by involving living creatures in the production process, we will be able to mass-produce those unique products at a low cost. I believe that by placing the hope of living beautifully in harmony with nature, we will be able to create a tranquil atmosphere inside.