interior
Moritosha
Location
Johana, Nanto, Toyama
Year
2023
Program
hotel
Architect
Aki Hamada Architects (Aki Hamada, Soya Yuki, Shogo Iguchi)
Construction
Chuetsu Kogyo
Furniture
Yutaro Matsumoto
Photo
Yuuki Tanaka
現代の民藝館
富山県砺波地方にある城端別院善徳寺は、有形文化財に指定された歴史的建造物であり、柳宗悦が民藝思想の集大成「美の法門」を執筆した場所である。豊かな自然と人々の生活が織り成す「土徳」と呼ばれる精神風土に惹かれ、柳はここで民藝思想を深めた。杜人舎は、この「土徳」を基盤にした「泊まれる民藝館」として、現代における美しい暮らしの在り方を探求する場である。本計画では、柳 の愛弟子であり木工家・建築家でもある安川慶一が設計した研修道場を宿泊施設に改修した。1968年に安川氏によって設計されたこの建物は、民藝思想を広めた拠点であり、松本民藝館の礎にもなった貴重な作品である。しかし、寺や研修道場がかつてのように多くの人に使われなくなり、時代に対する耐久性も衰えてきた。この遺産を残すためには、現代の文化に合うように、用途変更と改修をする必要があった。
古いものと新しく手を入れるものの境界を曖昧にし、時間を超える価値を提供することで、宿泊者に「用の美」とタイムレスな価値を 体感できる空間を創り出す。「土徳」に触れる講座や地域の人々との交流、アクティビティを通じて、日々の暮らしの糧となる体験が 提供され、民藝の美に満ちたモノと空間によって、生活文化を考える場となることをめざす。善徳寺は、かつて棟方志功や吉井勇、河 井寛次郎ら文化人が集うサロンであり、地域との交流やコミュニティを大切にしてきた歴史もある。その精神を受け継ぎ、「暮らしを 問うメディア」として、訪れる人々が共に学び、土徳を感じながら美しい暮らしを再考する集いの場を提供する施設に再生する。
Modern Mingei Museum
Johana Betsuin Zentokuji, located in the Tonami region of Toyama Prefecture, is a historic building designated as a Tangible Cultural Property. It was here that Yanagi Muneyoshi, the founder of the Mingei movement, wrote The Path of Beauty, a culmination of his philosophy on folk crafts. Yanagi was drawn to the unique spiritual climate of the area, known as Dotoku—a term describing the harmonious interplay between the natural environment and human life—and deepened his exploration of Mingei ideals during his time here. With this Dotoku spirit as its foundation, Moritosha seeks to reinterpret the concept of a “livable Mingei museum” for contemporary life, exploring what a beautiful and meaningful lifestyle can be today. This project involves the adaptive reuse of a training hall, originally designed in 1968 by Keiichi Yasukawa, a disciple of Yanagi and both a craftsman and architect. Yasukawa’s design, which played a pivotal role in the dissemination of the Mingei philosophy and served as the foundation for the Matsumoto Folk Craft Museum, is a rare and invaluable architectural achievement. However, as time passed, the temple and training hall saw fewer visitors and began to deteriorate, losing relevance in contemporary society. Preserving this legacy required reimagining its use and renovating it to align with modern cultural needs.
The renovation blurs the boundaries between the old and the newly introduced, creating a timeless space that allows guests to experience the beauty of utility (yo no bi) and the enduring value of craftsmanship. Through workshops that delve into the essence of Dotoku, interactions with local residents, and curated activities, visitors are offered experiences that enrich daily life and inspire reflection on the cultural essence of living. These spaces, filled with objects and environments embodying Mingei beauty, aim to become a hub for exploring lifestyle culture. Zentokuji has a rich history as a cultural salon that once hosted luminaries like Shiko Munakata, Isamu Yoshii, and Kanjiro Kawai. It fostered vibrant exchanges with the local community and emphasized the value of cultural connections. Building on this legacy, the facility has been revitalized as a “medium for rethinking life”—a place where visitors gather, learn together, and reflect on the beauty of living while embracing.
CLICK
学び・交流・食の場
研修道場の1階には、宿泊者や地域の住民が交流し、学びを深めるための空間を設けた。玄関にはコンパクトなフロントを設け、訪れる人々を迎える。隣接するギャラリーは、宿泊客の待合スペー スとして活用している。また、研修室にはライブ ラリーとしても使え、日常的に地域の人々が集う コミュニティスペースとして利用ができる。さらに、宿泊者や地域の人々が共に食事や交流できるカフェとショップがあり、新しく家具を設計して製作し、古いものと新しいものが調和した場で、地域と外部の人々が繋がり合う場を作ろうとした。
改修と材料の継承
防火措置として新たに界壁を設置する必要があったが、既存部 材の廻り縁や竿縁を再利用することで、新しい素材と古い素材 が融合することをめざした。また、外壁の意匠を保存しながら内断熱を施し、居住空間の快適性を向上させた。窓枠や柱、障子といった既存の建材はなるべく保存し、新しく窓枠を加えることで、気密性を向上させた。さらに、自然素材である珪藻土の左官壁や地元の杉材を使用し、機能的でありながらもその土地の自然を感じられるようにした。
Spaces for Learning, Interaction, and Dining
The first floor of the training hall is designed as a communal space for both guests and local residents to interact and deepen their learning. A compact reception area at the entrance welcomes visitors. Adjacent to this, a gallery serves as a waiting area for guests. The former training room has been repurposed as a library and a community space where locals can gather regularly. Additionally, a café and shop provide opportunities for shared meals and interactions between guests and the local community. Newly designed and crafted furniture blends harmoniously with the existing elements, creating a space where the old and new coexist and where locals and visitors can connect.
Preservation Through Renovation and Materials
To meet fire safety standards, new partition walls were added, but existing materials such as mawaribuchi (ceiling moldings) and saobuchi (decorative beams) were reused, ensuring a fusion of old and new. While maintaining the design of the original exterior walls, internal insulation was added to enhance thermal comfort. Existing elements like window frames, pillars, and shoji screens were preserved wherever possible, while additional windows improved airtightness. Natural materials such as diatomaceous earth plaster and local cedar wood were incorporated, offering a functional yet locally inspired design that reflects the natural environment of the area.
内省する休息の拠点
研修道場の2階は、宿泊者に休息を提供する宿泊 スペースとして改修した。各部屋は既存和室の8 ~10畳の広さを保ちながら、畳からフローリングに変更し、ベッド、デスク、クローゼット、シャ ワー室が設置され、コンパクトでありながら現代 の生活に適した簡素で快適な空間としている。天 井は切妻型や片流れ型の形状とすることで天井高 を確保し、圧迫感を軽減した。床の間には、選りすぐりした民藝品が展示され、宿泊者が生活の美 を体感しながら、内省して静かな時間を過ごすこ とができる。
天井による場の変化
2階の宿泊空間では、一般的な水平天井ではなく、切妻型や片 流れ型の天井とした。これにより、既存の低い天井による圧迫 感を解消し、現代に合わせた広がりのある空間をつくろうとした。さらに地元の伝統工芸である五箇山和紙の照明を吊り、障子によって和らいだ自然光が差し込み、コントラストの低い陰 翳の美を感じられる室内とした。
Retreat for Reflection
The second floor of the training hall has been converted into a guest accommodation space, offering a place for rest and introspection. Each room retains the size of the original Japanese-style rooms, measuring 8 to 10 tatami mats, but the flooring has been changed from tatami to wood. Beds, desks, closets, and shower rooms have been installed, creating compact yet simple and comfortable spaces suitable for modern lifestyles. The gabled or mono-pitched ceilings were designed to increase ceiling height, alleviating any sense of confinement. In the tokonoma (alcove), carefully selected Mingei artifacts are displayed, allowing guests to experience the beauty of everyday life while enjoying moments of introspection and tranquility.
Transformative Ceilings
In the guest rooms on the second floor, standard flat ceilings were replaced with gabled and mono-pitched ceilings to address the oppressive feeling caused by the previous low ceilings. This redesign creates a more expansive and modern atmosphere. Hanging lights made from Gokayama washi, a traditional craft of the region, add a local touch. Soft natural light filters through shoji screens, creating a subtle interplay of light and shadow that evokes the quiet beauty of traditional Japanese interiors.