AHA

interior

White Monolith

Location

Tokyo, Japan

Year

2018

Program

Office

Floor area

212.68m2

Architect

Aki Hamada Architects (Aki Hamada, Takeshi Tanabe)

Construction

Tsukizo

Photo

Gottingham

アートディレクションを行うWATCH社のオフィス計画である。敷地は高速道路に面して広く眺望がとれる明るい東側と、隣地の喫煙スペースのある西側、そして道路を挟んで向かいのビルに面する北側という3面に開口のある場である。この3つの異なる開口からの光をどこの場にいても感じられ、物や人が見え隠れしながらも一つにつながる、雑木林のように複雑な環境をつくることができないかと考えた。さらにマテリアルの連続性と切り替えによって、壁と床や室同士の内外の境界を弱めることで、コミュニケーションを促すなめらかな関係が生まれる空間をつくろうとした。

This is an office plan for WATCH specializing in art direction. The site has three open sides: the east side facing a highway with a wide and bright view, the west side facing the smoking area of the adjacent building, and the north side facing a building on the opposite side of the road. Our idea was to create a complex environment like a thicket, where you can feel the light coming in from the opening on the three sides, and objects and people come in and out of sight, but still feels connected. Further, the aim was to create a flow between the spaces to enhance communication through minimizing the borders of walls and floors or between rooms by the continuity/transition of materials.

CLICK

一つの場からすべてが見通せないように、大小の棚を45度に振ったグリッドに沿って離散的に配置することで、迷宮のような重層性をつくる。そのグリッドは照明配置や床のマテリアルの切り替わりにも影響を与え、2つの異なるグリッドがオーバーレイする仮想のグリッドの存在を示す。さらに床と連続するマテリアルを垂直に立ち上げ、室内外をマテリアルが越境し、かつ白いモノリスのような抽象的な面を重層的に配置することで、遠近感や平衡感覚などの知覚に作用する動的な執務空間を計画した。

To block the unobstructed view from one point, various sized shelves were discretely placed in a 45-degree angle on a grid, which created a multi-layered labyrinth like space. The shelf grid influenced the location of lighting and the transition of the floor material, indicating a virtual grid where the two different grids overlay. In addition, we planned a dynamic office space effecting one’s perception, such as vision and the sense of balance, by lifting the material continuing from the floor vertically to make the material cross the border of spaces, and also placing a white monolith-like abstract surface in a multi-layered manner.

フレーム、壁、床、家具の仕上げは全て同じラワン材を用いて、角の落とし方や曲面のつけ方、塗料を細やかに塗り分けることによって、ラワン合板とは異なる物質性をシミュレートしている。単一のマテリアルは床、壁、家具などの個々の要素と無関係に自由に振る舞う。それはコンピュータグラフィックによるテクスチャマッピングとバンプ(凹凸)をシミュレーションするようなプロセスである。この計画は、そのようなデジタルメディアによるプロセスによって生まれる新しい美学に関する一つの試みである。

The same lauan board was used for all of the finishing for frames, walls, floors and furniture, and simulated different substances by elaborate changes in various shaped corners, curvature and painting. The single material is free and independent from each element, such as floor, wall and furniture. The process is similar to simulating texture mapping and bumps in computer graphics. This project is an experiment referring to the new aesthetics born from the process of digital media.